גשר המיתרים

  תמונות מאירוע: 'הללויה - חנוכת גשר המיתרים' 25.6.2008
  על מתכנן הגשר
  הצורך בגשר
  שלבי הקמת הגשר
  האתגר הבא: מה אומרים לילדים?!
  מפת התחבורה החדשה
  עובדות ומספרים על גשר המיתרים

תמונות מאירוע: 'הללויה - חנוכת גשר המיתרים' 25.6.2008
מופע ענק של תאורה וצבע

** צילום : ששון תירם .
   
   
   
  
על מתכנן הגשר

סנטיאגו קלאטרווה

סנטיאגו קלאטרווה, מתכנן גשר המיתרים, נחשב לאחד ממתכנני הגשרים הטובים בעולם; וגשריו נחשבים ליפים בעולם. האדריכל, האמן והמהנדס קלאטרווה נולד ב- 1951 בעיירה בניממט, בקרבת ולנסיה שבספרד. מגיל שמונה למד גם בבית-ספר לאומנויות, שם קיבל הכשרה פורמלית ברישום ובציור. הוא למד בבית הספר הגבוה לאדריכלות בוולנסיה (Escuela Tecnica Superior de Arqitectura). ובשנת 1984 זכה קלאטרווה בתחרות לתכנון ובניה של גשר ''באך דה רודה''(Bach de Roda) בברצלונה, שנבנה לקראת המשחקים האולימפיים שנערכו בעיר. היה זה הגשר הראשון בסדרת הגשרים בתכנונו שבזכותם יצאו לו מוניטין בינלאומיים. גשרים נוספים שתכנן לאחר מכן היו הגשר ואמת המים אלמילו (Alamillo) שנבנו לקראת היריד העולמי בסביליה (1992-1987); הגשר להולכי רגל ''קמפו וולנטין'' ((Volantin Campo בבילבאו (1997-1990); וכן גשר ''אלמדה'' (Alameda) ותחנת הרכבת התחתית בוולנסיה (1995-1991), לאחרונה החל קלאטרווה בתכנון מרכז התחבורה החדש של אתר מגדלי התאומים (Ground Zero) במנהטן, ועוד גשרים ואתרים רבים אחרים.

מקור ההשראה - דוד המלך
את גשר המיתרים בירושלים, בעל צורת הנֵבֶל, עיצב קלאטרווה בהשראת הפסוק ''הַלְלוּהוּ בְּנֵבֶל וְכִנּוֹר'' (תהלים ק''נ). הנֵבֶל, כלי הנגינה המזוהה עם דוד המלך מייסד העיר ירושלים, יהיה לאחד מסמליה האדריכליים של ירושלים. תורן הגשר יתנשא לגובה 116 מטרים, וממנו ייתלו 66 מיתרים שיימתחו לאורך הגשר ויאזנו אותו. באמצעות טכניקת המיתרים יוצר קלאטרווה תחושת ריחוף וקלילות של הגשר, שמשקלו הוא למעלה מ 4,500 טונות.

הצורך בגשר
במהלך שנת 2009, תחל לנוע ברחובות ירושלים הרכבת הקלה. הרכבת הקלה עומדת להיות חלק בלתי נפרד מן הרחוב הירושלמי, לשנות את פניו ולהפיח בו חיים חדשים. עם זאת, בכל הנוגע לכניסה לעיר, התברר למתכנני תוואי הרכבת, כי השילוב בין תנועת כלי הרכב הקיימת כיום בצומת הרחובות ירמיהו, הרצל ויפו לבין הרכבת הקלה, הינו בלתי אפשרי כבר במצב התחבורה כיום, ועל אחת כמה וכמה בעתיד.
עומסי התנועה בצומת ההומה, חייבו את המתכננים למצוא פתרון חלופי לרכבת – מתחת למפלס התנועה של הצומת דרך מנהרה או מעליו על גבי גשר. שתי החלופות תוכננו בקפידה. חלופת המנהרה התבררה כבלתי מתאימה – הן בשל קיומן של מנהרות בגין הסמוכות, והן בשל המפגע האורבני שהיתה יוצרת מנהרה באזור.


* צילום - ששון תירם

תכנון הגשר עורר דיון תכנוני מרחיק ראות – האם לבחור בפתרון הפונקציונלי של גשר עילי שיחלוף מעל לעיר או לנצל את ההזדמנות האורבנית ליצירת סמל אדריכלי בעל משמעות באזור הכניסה לירושלים.
גשר המיתרים, הצעתו של האדריכל הבינלאומי סנטיאגו קלאטרווה, נבחר בהיותו שילוב יוצא דופן בין חזון אדריכלי מרהיב לבין פתרון תחבורתי והנדסי לצרכי התחבורה של בירת ישראל.

שלבי הקמת הגשר
שלב 1: ייצור חלקי הגשר
חלקי גשר המיתרים העשויים מפלדה מיוצרים במקביל במפעלי כור מתכת שבחיפה ובמפעלי צ'ימולאי שבאיטליה.

שלב 2: הקמת הכְּבָשִׁים
כִּבְשֵׁי העלייה לגשר מוקמים משני צדי הצומת

שלב 3: הובלת חלקי הגשר לירושלים10 מתוך 12 ההובלות המתוכננות כבר בוצעו: משאיות ענק מובילות את חלקי גשר המיתרים לירושלים במבצע תעבורה לילי ומורכב.

שלב 4:
חלקי הגשר מונחים על תמיכות זמניות, וממתינים לייצובם על ידי מיתרי הפלדה.

שלב 5: עובדים על הגובה
תורן הגשר, בגובה של 118 מטרים, מונף אל-על על ידי המנוף הגבוה ביותר בארץ.

שלב 6: מותחים את המיתרים
66 מיתרי הגשר, בעובי 50 מ''מ כל אחד, נמתחים מראש התורן אל חלקי הגשר השונים.

שלב 7: בדיקות אחרונות
התמיכות הזמניות מוּסָרוֹת, והגשר עובר תקופת הרצה בה הוא נבחן בתרחישים שונים בטרם ייעשה בו שימוש.

שלב 8: נסיעת הבכורה
הרכבת הקלה יוצאת לדרכה על גבי גשר המיתרים – שער הכניסה החדש לירושלים.
האתגר הבא: מה אומרים לילדים?!
אחד מקהלי היעד העיקריים של הרכבת הקלה הינם ילדי בתי הספר והת''תים אשר חוצים את ירושלים לארכה ולרחבה בדרך למוסדות הלימוד השונים. בירושלים לומדים היום למעלה מ 220 אלף תלמידים בכיתות א' – י''ב ובחינוך העצמאי. חלקם הגדול נעזר בתחבורה הציבורית על מנת להגיע לבית הספר וממנו, ומהווה את אחד מקהלי היעד המרכזיים של התחבורה הציבורית בירושלים .
מערך ההסברה של הרכבת הקלה מגיע אליהם כבר היום, כדי להכין אותם למהפכה התחבורתית שמחכה להם בעוד שנים ספורות. הילדים הם השגרירים הטובים ביותר לקהילה כולה - הם לומדים מהר יותר, ומסייעים לכל הסובבים אותם להסתגל לשינוי שחל סביבם.
בחמש השנים האחרונות מקיים תחום ההסברה וקשרי קהילה בתכנית אב לתחבורה ירושלים מגוון פעילויות בתחומים שונים – וביניהן קורסים למורים, ימי עיון לתלמידים ופעילות חווייתית לילדים בנושא הרכבת במוזיאון המדע ע''ש בלומפילד בירושלים.
בימים אלה יוצא לאור עיתון ייחודי ומרהיב, אשר הופק באמצעות עיתון הילדים והנוער ''ראש גדול'', בעריכתה של ד''ר זוהר גורי. העיתון, המיועד לילדי כיתות ד'-ו', מציג את פרויקט הרכבת הקלה 'בגובה העיניים' של הקוראים הצעירים, ומזמין אותם ליטול חלק בהרפתקה הגדולה של שינוי פני התחבורה בירושלים. באמצעות העיתון ילמדו ילדי ירושלים אודות הרכבת עצמה, ואודות מפת התחבורה החדשה בירושלים.
העיתון יחולק חינם בכל בתי הספר בירושלים.
מפת התחבורה החדשה
תכנית האב לתחבורה בירושלים, מוכרת בציבור כפרויקט ''הרכבת הקלה''. למעשה כוללת תכנית האב תפיסה תחבורתית כוללת, אשר תשנה את פני התחבורה בירושלים ותעניק לעיר מפת תחבורה חדשה, מתקדמת ויעילה. ''במשך שנים התפתחה התחבורה בירושלים כטלאי על טלאי, במקביל להתפתחות העיר'', מסביר יאיר מעין, מנכ''ל העירייה, ''היעדרה של תכנית תחבורה כוללת לעיר יצר מצבים בלתי אפשריים ופגע בכלכלה, בתושבים ובפניה של העיר. מפת התחבורה החדשה, בתכנון צוות תוכנית אב לתחבורה, נותנת מענה כולל לצורכי תושבי ירושלים, ולמעשה 'מסדרת מחדש' את העיר מבחינה תחבורתית''.
מומחי התחבורה צופים מצב תחבורתי בלתי נסבל בירושלים בתוך עשר שנים. ''מדי שנה עולים אלפי כלי רכב חדשים על הכביש, ויותר תושבים זקוקים לתחבורה ציבורית. אם לא נטפל בתחבורה בירושלים היום – נתעורר מחר אל מציאות בלתי אפשרית''.

המשימה – לעשות סדר
צוות המתכננים של תכנית האב לתחבורה, ניצל את תכנון תוואי הרכבת הקלה לבחינה מחודשת של מכלול התחבורה בירושלים: כמה אוטובוסים נוסעים מדי יום, לאן ועם כמה נוסעים; כמה כלי רכב פרטיים מגיעים לכל מקום בעיר; מהם המקומות שחסרה אליהם תחבורה ציבורית והיכן חונים. משימת הצוות היא לארגן מחדש את התחבורה הירושלמית, ולתת לכל תושב את הדרך הקלה, המהירה והבטוחה ביותר להגיע אל מחוז חפצו.
הרכבת הקלה בירושלים, וגשר המיתרים שמשרת אותה, הינם חלק מתפיסה תחבורתית כוללת, אשר תשנה את פני התחבורה בירושלים. מפת התחבורה החדשה של ירושלים מציעה תחבורה חדשנית, מתקדמת ויעילה.


במשך שנים התפתחה התחבורה בירושלים כטלאי על גבי טלאי, במקביל להתפתחות העיר. היעדרה של תכנית תחבורה כוללת לעיר, יצר מצבים בלתי אפשריים ופגע בכלכלה, בתושבים ובפניה של העיר. גם אם מצב התחבורה הנוכחי של העיר נסבל על ידי התושבים היום, בתוך עשר שנים יהפוך לבלתי נסבל. מדי שנה עולים בירושלים אלפי כלי רכב חדשים על הכביש, ויותר תושבים נזקקים לתחבורה הציבורית. סקרי התחבורה מראים, כי ירושלים מתקדמת במהירות אל מציאות תחבורתית בלתי אפשרית.
מפת התחבורה החדשה נותנת מענה כולל לצורכי תושבי ירושלים, ולמעשה ''מסדרת מחדש'' את העיר מבחינה תחבורתית. בלב מפת התחבורה החדשה בירושלים נמצאים ''הצירים המהירים'' – נתיבים ראשיים המיועדים לתחבורה ציבורית בלבד. ''הציר המהיר'' הינו פתרון תחבורתי חדשני, אשר משלב עדיפות בצמתים לתחבורה הציבורית, רכבת קלה, אוטובוסים מתקדמים, מערכת רמזורים ''חכמה'' ובעתיד גם מידע עדכני בתחנות האוטובוסים. במספר כבישים בעיר פועלים כבר היום צירים מהירים לתחבורה ציבורית: בשדרות הרצל, בכביש מספר 1, בדרך חברון ובשדרות גולדה מאיר. על שניים מהם - שדרות הרצל וכביש מספר 1 - תנוע הרכבת הקלה; על האחרים נוסעים הקווים המהירים החדשים המחברים את ירושלים מקצה לקצה.

הצירים המהירים לאוטובוסים, ולצדם הרכבת הקלה, נותנים פתרון מקיף לצורכי התחבורה של ירושלים. אחרי מאה שנות תחבורה ממונעת, נוכל להפוך את התחבורה בירושלים לחוויה נעימה, יעילה ומסודרת – כמו באירופה.
עובדות ומספרים על גשר המיתרים
את גשר המיתרים בירושלים, בעל צורת הנֵבֶל, עיצב קלאטרווה בהשראת הפסוק ''הַלְלוּהוּ בְּנֵבֶל וְכִנּוֹר'' (תהלים ק''נ). הנֵבֶל, כלי הנגינה המזוהה עם דוד המלך מייסד העיר ירושלים, יהיה לאחד מסמליה האדריכליים של ירושלים.

ארבעה סוגים עיקריים של חומרים משמשים לבניית הגשר: פלדה ובטון למבנה הנושא, ואבן וזכוכית לחיפוי ולריצוף. היסודות המרכיבים את הסיפון ואת מבנה המִגדול, יוכנו ביציקה בלוחות פלדה מעוגלים מרותכים יחדיו.

   

הריצוף בנתיב הולכי הרגל שבסיפון הגשר, יהיה עשוי שכבות זכוכית. כל האזורים המיועדים להולכי רגל, מעבר לסיפון הפלדה, ייבנו אבן גרניט. מרבית רכיבי הבטון הגלויים בירכות יחופו באבן ירושלמית.
תורן הגשר יתנשא לגובה 118 מטרים, וממנו ייתלו 66 מיתרים שיימתחו לאורך הגשר ויאזנו אותו. באמצעות טכניקת המיתרים, תיווצר תחושת ריחוף וקלילות של הגשר, שמשקלו למעלה מ-4,200 טונות.

שטח הפרויקט - גשר, כבישים, כיכרות, פיתוח – 33,700 מ''ר.
חומרים - בטון ופלדה לגשר,זכוכית ואבן למדרכים וחיפויים .
עומס מירבי - 630 טון (ארבע רכבות, 786 נוסעים)
משקל עצמי - 4500 טון פלדה.
אורך כללי - 360 מ'.
אורך גשר הפלדה - 160 מ'.
אורך רמפות ונציבי בטון - 200 מ'.
אורך מפתח נקי ללא עמודים - 140 מ'.
מיסעה – רוחב 15 מ', קשתית בעלת 3 רדיוסים.
חתך מיסעה – ''אוניה'' לרכבות, מדרך ומעקה להולכי רגל קונזוליים מזכוכית.
תורן - גובה 118 מ', חתך משולש \ מרובע \ מעוין.
כבלים - 70 יחידות, קוטר כל אחד 30-90 מ''מ, באורך כללי של כ-10,000 מ'.
כלונסאות - כ-100 יחידות (מיקרופייל) בקטרים של עד 90 ס''מ ולעומקים עד 25מ'.
קבלן ביצוע: שותפות רמט בע''מ \ כור מתכת בע''מ
כ- 350 איש לוקחים חלק בייצור והקמת הגשר.
חזור
חיפוש